Strukturér din arbejdsdag

Få overblik og mere tid, lyder det ikke godt?

Arbejdsdagen skal helst være indholdsrig, effektiv og føles kort, fordi du kan lide, det du laver. Det er i hvert fald den ideelle situation, hvis du spørger mig.

Og hvis det ikke er sådan for dig lige nu, er der nogle ting, du kan ændre for at få mere overskud og overblik over din arbejdsdag. Og mest af alt få mere tid. En vigtig ressource som det næsten aldrig føles som om, man har nok af.

Grundlæggende handler det om at tage én ting ad gangen. Multitasking er, hvor lovprist det end er, altså ikke vejen til en effektiv arbejdsdag. Det stresser faktisk mere end det gavner at have en million ting at tage dig til. For hvor skal du så lægge dit fokus og hvornår?

Få styr på din dag

Det er vigtigt at få styr på din arbejdsdag, men hvad betyder det så ”at få styr på”?

Ja, vi er helt nede og pille i detaljerne her. Det handler om at have nogle gode værktøjer, man kan udnytte til fulde.

Planlæg dig ud af det

Ja ja, du ved det godt. Men du har jo det hele planlagt i hovedet, tænker du sikkert. Men det er faktisk ikke altid nok, for det handler om, at du kan se, hvor meget tid du har til rådighed, og hvornår hvilke opgaver skal udføres.

Derfor er planlægning essentiel for at have styr på din arbejdsdag – og måske også hele den næste uge, hvis du står foran et stort projekt.

Måden at gøre det på, kan være ved at skrive det hele ind i din kalender. Hver enkelt lille ting, der skal gøres skal skrives ind, så du har det bedst mulige overblik.

To do-lister kan noget

To-do-lister lyder måske som noget fanden har skabt, men de kan faktisk være både ret effektive for, hvordan man lige prioriterer opgaverne, og så giver det en rigtig lækker følelse, når man kan tjekke en opgave af som udført.

Trello er et nyttigt værktøj

Her er vi i Talentmatch særligt glade for trello.com, hvor man kan oprette lister, sætte deadlines og markere opgaver som udført. Den kan både bruges på computer og hentes som app til mobilen, så du har dine opgaver med dig overalt!

Men det her er altså ikke en reklame for trello.com eller noget, de har bare gjort deres arbejde godt.

Jeg har selv haft stor glæde af det, da jeg skulle lære at indgå i en arbejdsrutine her hos Talentmatch fremfor studielivet, hvor man næsten kun står til ansvar for sig selv.

  • Med Trello kan du strukturere dine opgaver for dagen, og de, der skal laves gennem ugen og fremtidige opgaver, som jeg har gjort det. Derudover har jeg en liste med noter og ting jeg skal huske i samme omgang.
  • Jeg giver opgaverne farvede labels for at prioritere i dem. For mig er gul vigtig og skal løses i løbet af dagen alt efter deadline, orange er mere vigtig og rød er første prioritet lige nu.
  • Derudover sætter jeg altid deadlines – eller due date som det hedder – på opgaverne, for så kan man tjekke den af som udført, når den er færdig. – Nogle gange viser det sig, at opgaven tager længere tid end beregnet, og så kan man bare lige udsætte due date et par timer.
  • For at slette en opgave, er mit bedste bud at arkivere den. Men hvor opgaven ender i den anden ende, er mig stadig en gåde. Og om man kan finde opgaven igen et sted, står faktisk på min to-do-liste at udforske nærmere en dag!

Så har du vist lidt bedre styr på din arbejdsdag. God arbejdslyst!